Over sport en wijn en zo

Met evenementen als Roland-Garros, de 24 uur van Le Mans en de Tour de France zet Frankrijk zich op sportief gebied op de wereldkaart. Op diezelfde kaart staat zij als het gaat om haar wijnen en wijnstreken. Châteauneuf-du-Pape, Pomerol en Champagne zijn maar enkele voorbeelden van namen die ook een leek in verband brengt met wijn en Frankrijk.

Deze sport-wijncombinatie is interessant voor commerciële exploitatie. Zij geeft allerlei mogelijkheden voor zakelijke kruisbestuiving: advertenties, sponsoring, fundraising, benefits, dat soort termen. Frankrijk naar de top. Laat daar de creatieve reclamejongens maar op los.

Zoiets als “pas du tout” zegt echter de strenge Franse wet, de loi Evin, over die combinatie. Deze uit 1991 daterende wet schrijft voor wat goed is voor het Franse volk en voornamelijk wat niet. De wet bepaalt dat van een alcoholische drank sprake is als deze ten minste 1,2% alcohol bevat. En als dat het geval is dan is het daarmee adverteren op tv en in de bioscoop ten strengste verboden evenals het vanuit de wijnsector sponsoren van culturele en sportevenementen. Toegestaan is om te adverteren in kranten, in tijdschriften die zich niet op jongeren richten, op de radio gedurende bepaalde tijden en – dat dan weer wel – buiten op billboards. Er worden daarbij telkens strikte voorwaarden aan de inhoud gesteld, zoals een verbod om een relatie te leggen tussen alcohol enerzijds en succes en sport anderzijds. Aan de adressant van de advertentie moet bovendien steeds de boodschap worden meegegeven dat “l’abus d’alcool est dangereux pour la santé”.

Frankrijk heeft daarmee de strengste regelgeving van Europa, waarvan de naleving met hoge boetes wordt gehandhaafd. Een en ander heeft ertoe geleid dat men in Frankrijk zeer voorzichtig is geworden met het doen van uitingen in de media over alcoholhoudende drank.

Of het is om een statement te maken, weet ik niet, maar amusant is dat een wijnproducent in de Loire het wel aandurft wijn op de markt te brengen onder de naam “Les Athlèthes du Vin” en zijn flessen voorziet van etiketten met sportieve illustraties, zoals van een peddelende kanoër en strijdende judoka’s. Kennelijk is de gedachte dat sport alcoholische drank niet mag promoten, maar een link andersom wel is toegestaan. Zoiets.

Wat daar ook van zij, wie uit de wijnsector de combinatie sport-wijn niet meer gewend is, focust zich wellicht minder op de mogelijkheid om sportevenementen te sponsoren en kan daardoor op cruciale momenten de boot missen. Zo kon het gebeuren dat het Chileense wijnhuis Cono Sur een sponsorcontract tot en met 2017, wist af te sluiten met als gevolg dat haar wijn met de naam Bicicleta – ook dat nog – op dit moment de official wine van de Tour de France is. Dat is voor de Chileen natuurlijk promotie op wereldniveau.

Daarbij moet dan wel opgemerkt worden dat de loi Evin ook voor deze Chileense partij geldt, maar uiteraard alleen in Frankrijk. Zodra de Tour de landsgrens over gaat – dit jaar in Spanje, Andorra en Zwitserland -, zijn de Mini’s met op het dak de grote fles pinot weer opzichtig van de partij.

De Fransen zijn daar allemaal niet zo blij mee, “inacceptable” en “un affront”, vindt men het. Een ongeoorloofd misbruik van hun Franse evenement. De wijnboeren uit de Languedoc-Roussillon hebben om die reden voor dit jaar aangekondigd tijdens de Tour hun ongenoegen te laten blijken en de etappe tussen Carcassonne en Montpellier te gaan verstoren met wegblokkades. Opletten dus aanstaande woensdag 13 juli.

De Franse wijnindustrie lobbyt intussen om de loi Evin gewijzigd te krijgen, maar ondervindt heftige weerstand vanuit de hoek van de gezondheidszorg, zoals van de Association Nationale de Prévention en Alcoologie et Addictologie (ANPAA). Op politiek niveau is, na een eerdere afkeuring, een (tweede) amendement op de wet door het parlement aangenomen, maar die is in 2015 uiteindelijk door het Constitutionele Hof verworpen.

Het lijkt er nu op neer te gaan komen dat een onderscheid gemaakt gaat worden tussen adverteren en informatievoorziening. De wielerverslaggevers van de Tour kunnen dan op tv, zonder angst voor nadelige juridische gevolgen, alsnog Franse promoverhalen verpakt als oenologische informatie met de kijker delen, wanneer de renners zich een weg banen door de beroemde wijnregio’s. Als die renners tenminste niet door boze wijnboeren worden tegengehouden.

Cono Sur

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in wijn en recht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s